Hírek : Saab 9-3 Cabriolet |
Saab 9-3 Cabriolet
Anita/forrás: Autó-Motor 2004.23./ 2005.03.29. 02:15
Vélhetően nem sokan tudják, ogy a Saab autógyár a svédországi Trollhättanben található, azt pedig talán még kevesebben, hogy a Saab 9-3-as kabriók a magyar-osztrák határtól alig 80 kilométerre, a Graz melletti Magna Steyr üzemben nyerik el végső formájukat.
Mintegy 1300 kilométer választja el a svéd anyacéget az alsó-ausztriai Magna Steyr komplexumtól, amire épeszű ember azt mondja, nincs az a tökéletes logisztikai rendszer, amely ekkora távolságot képes áthidalni. Természetesen van, noha a Saab és a Magna együttműködése nem gyökerezik túl mélyen (2003 júniusában gördült le az első 9-3 Cabriolet a grazi szerelőszalagról), a Saab felett is bábáskodó GM már 1960-tól beszállítójaként tartja számon az osztrák származású milliárdos, Frank Stronach tulajdonában levő Magnát. A kapcsolódási pont tehát valószínűleg itt keresendő, azonban a speciális járművek készítésére szakosodott vállalkozás más szempontból is kiállta a próbát. Ideális a földrajzi elhelyezkedése, magasan kvalifikált a rendelkezésre álló munkaerő, amit mi sem bizonyít jobban, mint a vászontető rendkívüli precizitást igénylő illesztése, amelynél mindössze 0,0001 százalék a hibalehetőség.
A munkafolyamatok két különböző csarnokban zajlanak. A mintegy 10 800 négyzetméteren fekvő "Body Shopban" áll össze a kocsiszekrény, jobbára robotok szorgoskodása nyomán (72 százalékban automatizált a folyamat), majd a fényezést követően a "General Assembly" üzemben kerül sor a végszerelésre, ahol többek között a motor és a futómű is a helyére kerül. A termelés "just in time" rendszerben zajlik, s elvileg napi 75-120 kocsi gördülhet le a futószalagról, amelyek-mielőtt elhagynák a csarnokot-egytől egyig alapos fürdőt vesznek egy speciális kamrában, ahol a vászontető szigeteléseit, tömítettségét ellenőrzik. A szigorú minőségi kontroll megteszi a hatását: még csak véletlenül sem fordulhat elő, hogy a tulajdonos a tető beázásával kénytelen szembesülni.
A 9-3-as kabrió az EuroNCAP ütközési tesztjén ötcsillagos minősítést kapott, vagyis vászonteteje ellenére ugyanolyan védelmet biztosít az utasoknak, mint az alapjául szolgáló Sport Sedan. A megerősített A oszlopok és kereszttartók, a teljesen új, hátsó ülés mögötti doboz, valamint az alacsonyabb B oszlopok és oldalküszöbök rendkívül szilárd struktúrát eredményeznek, miközben a kirobbanó hátsó bukócsövek, a biztonsági övfeszítők, a megerősített szélvédőkeret (akár 3.5 tonnás terhelést is képes elviselni) a DynaCage aktív védelmi rendszerrel kombinálva, borulás esetén is hatékonyan óvják a bent ülők épségét.
Tapasztalatoknak persze nincs híján a svéd márka, miután az első nyitott autója(Sonett 1) már 1956-ban elkészült. Igaz, ezt követően egészen 83-ig pihentették a kabriós pojektet, amikor a Frankfurti Autószalonon bemutatták a Saab 900 Cabriolet prototípusát. Az első generációból (93-ig, a gyártás befejezéséig) összesen 48 888 példány készült, melyek többsége az USA-ban talált gazdára. 94-ben debütált a második generáció, amelyet négy évvel később már a 9-3 Cabriolet követett, újdonságként hidraulikus tetőmozgatással és üvegből készült hátsó szélvédővel. Az eddig eladott példányok mindegyikét Graz-ból szállítoták a világ minden tájára.
|