Saab Aero-X
Anita/forrás: Lóerő magazin, 2006. márc. 23-ápr. 5 2006.05.17. 14:05
A GM Europe felügyelete alá tartozó Saab tavaly komolyabb veszteséget volt kénytelen elkönyvelni, 250-300 milló dollárról, vagyis több mint 50 milliárd forintról szólnak a hírek, és amíg nincs bőségesebb modellválaszték, addig az eladások sem fognak az egekbe szökni. A gondok tüneti kezelésére a svédek jól bevált módszert alkalmaztak, és egy parádés sportkocsi-tanulmánnyal jelentkeztek Genfben.
A koncepció neve Aero-X lett. ebben a névben minden benne van, a Saab repülőgépes múltja és szerepe, a skandináv dizájn hagyománya, és persze a kísérleti jellegre utaló X.
A modell hossza 4.7, a szélessége 1.9, a magassága pedig 1.3 méter körüli, de köszönhetően a drága és igényes anyagoknak, az Aero-X nem számít neházbombázónak másfél tonnás önsúlyával. Az építmény különlegessége a vadászgépeket idéző billenő tető. Nincsenek klasszikus értelembe vett ajtók, be- és kiszállásnál gyakorlatilag az autó oldala és teteje teljes egészében fel-, illetve előre nyílik, kényelmes megközelítést biztosítva.
Mivel nincs A-oszlop, a körpanorámás szélvédő nagyon jó kilátást garantál, és ez fokozza a sebességélményt. A kétszemélyes utastér első pillantásra inkább Audi, mint Saab, de az biztos, hogy jól mutat. Sportkocsiknál manapság egyre gyakoribb a "csonkított" kormánykerék, az Aero-X is megkapta a sajtáját, ám a műszerek megjelenítése már közel sem ennyire megszokott, ugyanis precíziós üvegipari technológián alapul. Hagyományos műszerek voltaképpen nincsnek az autóban, a szükséges adatokat akril felületek mögött, háromdimenziós formában lehet megtekinteni.
Az elöl 22, hátul 23 colos kerekeken guruló Saab meghajtásáról 2.8 literes, dupla turbóval felszerelt V6-os motor gondoskodik, és tekintettel a környezet védelmére, benzin helyett bioetanolt éget el a 400 lóerőt és 500 newtonmétert leadó erőforrás. Egyelőre csak tippelhető az Aero-X menetteljesítménye, a számítógépes szimuláció azonban sokat sejtet: 4.9 másodperc az elméleti idő 0-100-ig, és 250 km/órás a leszabályozással korlátozott végsebesség.
|